Анкета по визначенню здібностей учня

Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими .та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітСФЕРИ  ОБДАРОВАНОСТІ  ДІТЕЙ
1.          Інтелектуальна сфера
Обдарована дитина вирізняється гарною пам'яттю, мисленням, допитливістю, добре розв'язує різні задачі, зв'язне, викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосуванню знань.
2.          Сфера академічних досягнень
Це успіхи дитини з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.
3.          Творчість (креативність)
Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.
4.          Спілкуванняьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.
5.          Сфера художньої діяльності
Дитина виявляє великий інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається » створювати музику.
6.          Рухова сфера
Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.

АНКЕТА ПО ВИЗНАЧЕННЮ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
(за методикою американських вчених Хаана і Кафа)
І. Інтелектуальні здібності
1. Учень засвоює нові знання швидко й легко все схоплює.
2.     Має    почуття    здорового   глузду    і    використовує   знання    в практичних повсякденних ситуаціях.
3.Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв'язок між подіями, між причиною і наслідком.
4. Швидко запам'ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато
часу на повторення того, що потрібно запам'ятати.
5. Знає  багато  про  такі   події,   яких  його  однолітки   не  знають,   не
здогадуються.
6.Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.
7.   Любить читати нові книги, які читають не однолітки, а діти, старші на рік чи два, дорослі.
8. Вирішує задачі, що потребують розумових зусиль.
9.      Задає дуже багато запитань.
Ю.Випереджае однолітків у навчанні на рік чи два.
11.  Оригінальне  мислить і  пропонує  нестандартні,  неординарні відповіді, рішення.
12.Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове.
//. Художні здібності
1.  У своїх малюнках зображує різноманітні типи предметів, ситуацій,
людей.
2. Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає
дуже
серйозним, коли чує нову музику, бачить гарну картину.
3.    Оригінальний у виборі сюжету, складає незвичайні композиції (з квітів, малюнків, марок тощо).
4.    Завжди    готовий    використати   будь-який    новий    матеріал   для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо.
5.У вільний час багато малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому).
6. Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і
настрій.
7. Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може
дати власну оцінку й намагається відтворити те, що йому
сподобалося.
Б.Любить працювати з пластиліном, глиною, клеєм для того, щоб відтворювати речі в трьох вимірах.
///. Музичний талант
1. Добре відчуває ритм і мелодію, завжди вслуховується в них.
2. Добре співає.
З.У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів.
4.Любить музичні записи,  прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику.
5.   Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре.
6.   У співі або музиці виявляє власні почуття й стан.
7. Створює оригінальні власні мелодії.
8.   Добре грає на якомусь інструменті.
IV. Здібності до занять науковою працею
1.  Висловлює думки ясно і чітко.
2. Читає книги, наукову літературу з випередженням своїх однолітків.
3.Виявляє   більш,   ніж  у  звичайних  дітей,   здібності   у  разі   зміни абстрактних понять і встановленні узагальнень.
4.    Має хорошу моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).
5.    Після занять любить читати науково-популярні журнали.
6.Не впадає у відчай, коли його нові задуми та проекти не підтримують вчитель або батьки.
7.   Намагається зрозуміти причини і сенс подій.
8.   Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням.
9.   Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто задумується над цим.
V. Літературна обдарованість
1. Може вільн побудувати розповідь, починаючи від зав'язки сюжету
й закінчуючи розв'язанням конфлікту.
2. Придумує щось нове й незвичайне,  коли розповідає про що-
небудь знайомим.
З.При розповіді виділяє головне, найхарактерніше.
4.    Розповідаючи про щось, вміє дотримуватись одного сюжету, не втрачає головної думки.
5.    Любить писати оповідання та вірші.
6.    Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер.
7.    Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають почуття.
VI.   Артистичний талант
1. Легко входить в роль іншої людини, персонажа тощо.
2.   Цікавиться акторською грою,
3.   Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.
4.   Розуміє та вміє передавати конфлікти і ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сценку.
5.   Передає почуття через міміку, жести, рухи.
6.   Прагне викликати емоційну реакцію в інших, коли про що-небудь із захватом розповідає.
7.   Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання.
VII. Технічні здібності
\. Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами.
2. Користується механізмами, машинами.
З.У світ його  уподобань  входить  конструювання  машин,  приладів,
моделей.
4.   Може читати нескладні креслення приладів і механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.
5.   Визнає причини несправності приладів.
6.   Любить робити креслення механізмів.
7. Читає журнали та статті  про створення  нових машин,  приладів,
механізмів.
VIII. Здібності до спорту
1.  Енергійний,   потребує  якомога  більше  фізичних  рухів,   щоб  бути
щасливим.
2.   Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.
3.   Постійно досягає успіхів у якому-небудь виді спортивної ігри.
4.   Бігає швидше за інших,
5.   Сильно розвинена координація рухів.
6.   Любить ходити в походи, займатися на спортивних майданчиках.
7. Вільний час проводить у рухливих іграх





Робота з талановитим учнем — велике щастя. Але чи для кожного це можливе це щастя? На жаль, у масовій школі до талановитих дітей не ставляться серйозно: на них дивляться як на вискочок, яким «більше за всіх треба» і які заважають учителю «нормально» працювати. Практика свідчить, що не завжди вчителі витримують іспит талантом свого вихованця і не кожному дано, як Жуковському, передати пальму першості «від переможеного вчителя — переможцю-учневі». Виходить, що вміння оцінити чужий талант і безкорисливо допомогти його становленню — це теж особливий дар.
Але, може, для когось виявляться корисними поради фахівців — академіка РАО Олексія Матюшкіна, со-росівських учителів Олександра Зільбермана, Назара Агаханова та Миколи Кон-стантинова. Деякі з цих рекомендацій — результат особистого практичного досвіду, інші — загальновизнана класика.
1. До обдарованих дітей треба ставитися спокійно, не ображаючись на їхні «підколювання» й не помічаючи недоречних дотепів. Завжди слід пам'ятати про те, що таким дітям живеться нелегко. Тому вчитель повинен створити таку атмосферу в класі, в якій успіхи «зоряного хлопчика» (або дівчинки) викликали б не почуття заздрості чи роздратування, а повагу з боку його однолітків. Постійна недоброзичлива оцінка вихователя може призвести до втрати дитиною впевненості у своїх силах І тим самим приглушити здібності. Однак Інша крайність — «захвалювання» — викликає заро зумілість, що не менш шкідливо. Оцінка, яку дає вихователь, має бути вимогливою, суворою, але добро­зичливою, щоб зміцнювати віру в успіх.
2. Треба допомогти такій дитині, тобто дати їй завдання складніше. На думку Назара Агаханова, кожне наступне завдання має бути більш складним, ніж попереднє, і водночас посильним.
З.На думку Миколи Константинова, ефективна методика самостійного опрацю­вання (дослідження) учнем нової теми. На півріччя кожен одержує свою серію завдань різної складності, які треба вирішити самостійно. Після цього поступово завдання розбирають усім класом.
Є в Миколи Миколайовича два золоті правила, якими він керується в роботі з обдарованими дітьми: не пхати халву залізною ложкою, інакше кажучи — ентузіазм учителя має бути обмеженим.
4. Якщо сфера Інтересів і набір здібностей учня досить вузькі, вважає Олександр Зільберман, завдання вчителя — розвинути ці здібності максимально, щоб у майбутньому ця людина була здатна професійно використовувати наявні в неї здібності і стати винятком у своїй галузі
5.Головна помилка та проблема масової школи полягає в тому, що найчас­
тіше вона йде шляхом найменшого опору, прагнучи дати готові відповіді на
всі запитання й підлаштовуючись під «середнього» або, що найнебезпечніше,
під найслабшого учня, не бажаючи возитися із обдарованими "вискочками». В
такому разі порада батькам: шукайте розумного, небайдужого педагога у
своєму                          селі,                          місті,                          найближчих
містах і селах. За можливістю, віддайте дитину до спеціалізованої школи — з поглибленим вивченням тих або інших предметів. Талановитим дітям необхідне особливе середовище, необхідні труднощі, якщо хочете, оскільки легкі успіхи за низьких вимог і загального слабкому фону загрожують швидкою деградацією.
6. Гуртки, студії, секції допоможуть дитині розвинути природний потенціал. Олімпіади, змагання теж корисні, якоюсь мірою необхідні — для того, щоб реально оцінити свої сили, не варитися у власному соку, самовдосконалюватися, не зупинятися на досягнутому. Перемога в будь-якому змаганні (спортивному, інтелек туальному) — незамінний стимул для подальшої діяль ності. Однак не можна зациклюватися на перемозі й треба розумно переживати поразки.
7. У зв'язку з цим порада остання і найголовніша — від Олексія Матюшкіна. Навіть не порада, а гасло: «Розвиваючи талант своєї дитини, не виховуйте з неї вундеркінда!» Деякі батьки штучно «створюють» вун­деркінда, наймаючи для нього ледве не з дитячого віку штат викладачів. Бажаючи добра своєму вихованцю, турботливі мами й тата навіть не підозрюють, що завдають йому зло, віднімаючи у свого улюбленця ди­тинство і найчастіше позбавляючи його майбутнього. Заучена й переучена дитина І Є вундеркіндом, і от тинстві та після нього:
  перевтома;
  розчарування через комплекс незадоволєної гордині та нерозуміння оточую чих;
•відсутність друзів та елементарних практичних навичок;
•несформоване сімейне життя;              • зруйноване здоров'я, нарешті.
Отже, необхідно вчити й розвивати дитину відповідно до її здібностей, а не амбіцій батьків. І ще; завжди пам'ятайте про те, що різні види дитячої обдарова­ності виявляються в різні вікові періоди. Рання обдарованість — це як випередження в зростанні: просто якась дитина дуже обігнала своїх однолітків. Треба бути готовим до того, що через декілька років вони її наздоженуть, а може, й переженуть, і її доросла кар'єра не буде такою блискучою, як навчання в школі. Для того щоб процвітати в дорослому житті, сучасній талановитій людині необхідно бути менеджером своїх ідей і вміти просувати їх на ринку послуг
-   Створити безпечну психологічну атмосферу дитині в її пошуках, де вона могла б знайти розраду у разі своїх розчарувань і невдач.
-   Підтримайте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач. Уникайте негативної оцінки творчих спроб дитини.
-   Будьте терпимі до несподіваних ідей, поважайте допитливість дитини. Намагайтесь відповідати на всі запитання, навіть якщо вони вам здаються безглуздими.
-   Залишайте дитину одну і дозволяйте їй, якщо вона бажає, самій займатися своїми справами. Надлишок опіки може обмежити творчість.
-   Допомагайте дитині задовольняти основні людські потреби, оскільки людина, енергія якої скута основними потребами, рідко досягає висот у самовираженні.
-   Допомагайте дитині долати розчарування і сумніви, коли вона залишається сама в процесі не зрозумілого ровесниками творчого пошуку: нехай дитина збереже свій творчий імпульс.
-   Поясність, що не на всі запитання дитини можна відповісти однозначно. Для цього потрібен час, а з боку дитини - терпіння. Вона має навчитися жити в інтелектуальному напруженні, не відкидаючи своїх ідей.
-   Допомагайте дитині цінувати в собі творчу особистість. Однак її поведінка не має виходити за межі пристойного.
-   Допомагайте дитині глибше пізнати себе. Виявляйте симпатію до її перших спроб виразити таку ідею словами і зробити зрозумілою для оточення.





Немає коментарів:

Дописати коментар